Investigating the Relationship Between Digital Game Addiction and Sleep Quality in Adolescents
Erişim
info:eu-repo/semantics/openAccessTarih
2022Erişim
info:eu-repo/semantics/openAccessÜst veri
Tüm öğe kaydını gösterKünye
Investigating the Relationship Between Digital Game Addiction and Sleep Quality in Adolescents By: Tuncay, B (Tuncay, Birgul) [1] ; Goger, B (Goger, Berrin) [1] Volume9 Issue1 Page79-84 DOI10.4274/jtsm.galenos.2021.52207 PublishedMAR 2022 Indexed2022-05-17 Document TypeArticleÖzet
Objective: This study aimed to assess the digital game addiction and sleep quality in adolescents and examine the relationship between them.
Materials and Methods: This descriptive study was conducted with 312 students from three high schools located in a district center in the Eastern Black Sea Region, who agreed to participate in the study. Data were collected using the descriptive information form, the digital game addiction scale, and the Pittsburgh sleep quality index.
Results: The mean age of the participants was 15.99 +/- 0.85 years. Of the participants, 78.5% played digital games on computers, mobile phones, tablets, or game rooms. The mean score of the participants on the digital game addiction scale was 12.46 +/- 5.57; 16.3% were game addicts. The Pittsburgh sleep quality index mean score was 4.72 +/- 2.53, with a score range of 0-13; 34.9% had poor sleep quality.
Conclusion: In conclusion, a positive, low-level, statistically significant relationship was found between the digital game addiction scale and Pittsburgh sleep quality index scores (r=0.157, p <= 0.001). As the digital game addiction scores increase in adolescents, their sleep quality scores also increase. Game addiction and sleep-related problems in adolescents can negatively affect their physical and psychological health and academic success. Adequate supervision and protective measures are required to reduce the problems faced by adolescents when using digital technology. Amaç: Bu çalışmanın amacı ergenlerin dijital oyun bağımlılığı ile uyku
kalitesini araştırmak ve aralarındaki ilişkiyi incelemektir.
Gereç ve Yöntem: Tanımlayıcı tipte olan bu çalışma, Doğu Karadeniz
Bölgesi’nde bir ilçe merkezinde bulunan üç lisede öğrenim gören ve
araştırmayı kabul eden 312 lise öğrencisi ile yapılmıştır. Araştırma
verileri, tanıtıcı bilgi formu, dijital oyun bağımlılığı ölçeği ve Pittsburgh
uyku kalitesi indeksi kullanılarak toplanmıştır.
Bulgular: Araştırmaya alınan ergenlerin yaş ortalaması 15,99±0,85 idi.
Çalışmaya katılan ergenlerin %78,5’inin bilgisayar, cep telefonu, tablet
ya da oyun salonlarında dijital oyun oynadığı saptandı. Araştırmada
ergenlerin dijital oyun bağımlılığı ölçeği ortalama puanı 12,46±5.57 idi.
Öğrencilerin %16,3’ü oyun bağımlısı olarak bulundu. Pittsburgh uyku
kalitesi indeksi ortalama puanı 4,72±2,53 olup, puan aralığı 0-13 idi.
Uyku kalitesi kötü olanların oranı %34,9 idi.
Sonuç: Dijital oyun bağımlılığı ölçeği ve Pittsburgh uyku kalitesi indeksi
puanları arasında pozitif yönlü, düşük düzey, istatistiksel olarak anlamlı
bir ilişki olduğu sonucuna ulaşılmıştır (r=0,157, p≤0,001). Ergenlerin
dijital oyun bağımlılığı puanları arttıkça uyku kalitesi puanları da
yükselmektedir. Ergenlerin oyun bağımlılığı ve uyku ile ilgili problemleri
onların fiziksel ve psikolojik sağlığını, akademik başarısını olumsuz yönde
etkileyebilir. Ergenler dijital teknolojiyi kullanırken, yeterli denetim ve
koruyucu önlemlerin alınması problemlerin oluşmasını azaltabilir.
Cilt
9Sayı
1Bağlantı
https://cms.galenos.com.tr/Uploads/Article_50801/JTSM-9-79-En.pdfhttps://hdl.handle.net/20.500.12440/5794