Gelişmiş Arama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.authorAk, Muammer
dc.date.accessioned2021-11-09T20:05:23Z
dc.date.available2021-11-09T20:05:23Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.issn1308-2140
dc.identifier.issn1308-2140
dc.identifier.urihttps://doi.org/10.7827/TurkishStudies.12936
dc.identifier.urihttps://app.trdizin.gov.tr/makale/TXpBeE5qVXdNQT09
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12440/5434
dc.description.abstractTürk halk dindarlığının en önemli özelliklerinden biri, belirli mekânları ziyaret etme olgusudur. Bu olgu, Anadolu’da yatır, türbe, ocak, evliya, dede, baba vb. isimlerle anılan ve halk tarafından kutsal mekânlar olarak görülen yerlere gitme davranışını içermektedir. Ziyaret inancının arka planında İslam öncesi Türk inanç ve kültürünün izlerini görmek mümkündür. Ayrıca bu inanç ve uygulamaların Türk tasavvuf kültürüyle birleştirilerek farklı bir boyut ve anlam kazandığı görülmektedir. Toplumlar, varlıklarının korunması ve devamlılığı için bireysel ve onun beslendiği kolektif kimliği önemli bir araç olarak görmüşlerdir. Bu bağlamda ziyaret mekânları, kültürel belleğin diri tutulduğu yerler olarak değerlendirilebilir. Burada tasavvuf ekollerinin etkili olduğu görülmektedir. Çünkü, tasavvuf, sadece dini alanla sınırlı olmamış, felsefe, fikir, mimari, edebiyat, sanat, müzik, şehirlerin kurulması, iskân vb. sosyal hayatla ilgili yönlendirme yapan bir düşünce ve yaşam tarzı oluşturmuştur. Ayrıca, tekke ve tarikatlar, topluma yeni bir görüş, ümit ve paradigma sunmuş, bir bilinç inşa ederek geçmiş, bugün ve gelecek arasındaki köprünün kurulmasında önemli görev üstlenmiştir. Yine, türbe ve tekkelerin insanlara nüfuz etme, etkileme, zihniyet oluşturma ve kültürel kodları yaşatma ve bir kimlik inşa etme yönünde bir hayli geniş etkilerinin olduğunu ifade etmeliyiz. Ziyaret fenomeni ile ilgili günümüze değin yapılan çalışmaların söz konusu inancın daha çok dini boyutuna odaklandığı, konunun sosyal, kültürel ve kimlik inşa etme boyutlarıyla çok fazla ele alınmadığı görülmektedir. Bu makale, ziyaret inancının kültürel kimliğin oluşmasında ve toplumsal hafızayı canlı tutma yönündeki rolü üzerinde durmaktadır. Makalede ziyaret olgusu, fenomenolojik bakış açısı ile değerlendirilmektedir. Konunun daha iyi anlaşılması için önce kültürel kimlik, toplumsal hafıza ve ziyaret inancı gibi kavramlar açıklanmıştır. Daha sonra ise, ziyaret yerlerinin kimlik inşasında ve toplumsal hafızanın canlı tutulmasındaki rolü üzerinde durulmuştur.en_US
dc.description.abstractOne of the most important characteristics of the Turkish people's religiosity is the visit to certain places. This phenomenon, Anatolia, deposits, tombs, quarries, saints, grandparents, etc.. and the place where people are referred to as holy places by the people. It is possible to see traces of pre-Islamic Turkish beliefs and cultures in the background of the visit religiousness. It is also seen that these beliefs and practices are combined with the Turkish mystic culture and gain a different dimension and meaning. Societies saw the individual and the collective identity it feeds as an important tool for the preservation and continuity of their assets. In this context, the places of visit can be considered as places where cultural memory is kept alive. Because mysticism is not only classified as a religious field, it is a philosophy, idea, architecture, literature, art, music, the establishment of cities, has created a way of thinking and lifestyle that guides about social life. In addition, lodges and sects have presented a new vision, hope and paradigm for collecting, building an awareness and undertaking important tasks in establishing a bridge between past, present and future. Again, we must state that the tombs and monks have a wide range of influences in influencing, influencing, forming mentality, keeping cultural codes and building an identity. It seems that earlier studies on visiting phenomenology focus on the religious dimension of the phenomenon more, not on the social, cultural and identity construction aspect of the subject. This article focuses on the role of places of visit in the formation of cultural identity and keeping social memory alive. The phenomenon of visit is evaluated by the phenomenological point of view. For a better understanding of the subject, concepts such as cultural identity, social memory and visitation belief are first explained. Later on, the role of visiting places in the construction of identity and the keeping of social memories was emphasized.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.relation.ispartofTurkish Studies (Elektronik)en_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectSanaten_US
dc.subjectKültürel Çalışmalaren_US
dc.subjectFolkloren_US
dc.subjectDin Bilimien_US
dc.titleKÜLTÜREL KİMLİK VE TOPLUMSAL HAFIZA MEKÂNLARI OLARAK ZİYARET YERLERİen_US
dc.title.alternativeVISITING PLACES AS CULTURAL IDENTITY AND SOCIAL MEMORIAL SPACESen_US
dc.typearticleen_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanıen_US
dc.departmentGümüşhane Üniversitesien_US
dc.identifier.volume13en_US
dc.identifier.issue3en_US
dc.identifier.startpage13en_US
dc.contributor.institutionauthorAk, Muammer
dc.identifier.doi10.7827/TurkishStudies.12936
dc.identifier.endpage25en_US


Bu öğenin dosyaları:

DosyalarBoyutBiçimGöster

Bu öğe ile ilişkili dosya yok.

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster