Özel Tüketim Vergisi Artışlarının Hanehalkının Binek Otomobil Talebi Üzerine Etkisi: Panel Eşbütünleşme Analizi
Access
info:eu-repo/semantics/openAccessDate
2018Access
info:eu-repo/semantics/openAccessMetadata
Show full item recordAbstract
Yüzyılı aşkın bir geçmişi olan otomobil sanayi üretim miktarı, yarattığı katma değer ve ihracat değeri bakımından ülkelerin ekonomik büyüme ve kalkınmasında öncü sektörlerden biridir. Tüketicilerin otomobil talebi, otomobil üzerine uygulanan Özel Tüketim Vergi (ÖTV) politikasına bağlı olarak sürekli değişkenlik göstermektedir. Çalışmanın amacı, ÖTV oranlarında yaşanan değişimin Türkiye’de fabrikası bulunan Fiat, Ford, Toyota, Renault, Honda ve Hyundai marka araçlara yönelik talep üzerindeki etkisini panel eşbütünleşme yöntemi ile analiz etmektir. Çalışmada, Ocak 2014-Şubat 2017 dönemine ait aylık zaman serileri kullanılmış olup, binek otomobil talebinin ÖTV oranı, taşıt kredisi faiz oranı ve benzin fiyatlarındaki artıştan negatif yönde etkilendiği tespit edilmiştir. The automobile industry is one of the leading industries for economic growth and development of countries in terms of value added and export value. Consumer demand for automobiles exhibits a continuous fluctuation depending on the SCT (Special Consumption Tax) policy. The aim of this study is to analyze the impact of the change in SCT rates on automobile demand using panel co-integration method for Fiat, Ford, Toyota, Renault, Honda and Hyundai brands which have factories in Turkey. In the study, monthly time series data of January 2014 and February 2017 period has been used and increase in SCT rate, auto loan interest rates and petrol prices have a negative impact on personal automobile demand.