FROM PAST TO PRESENT; EVOLUTION OF THE LOGOS: APPLE, SHELL & COCA COLA CASES
Access
info:eu-repo/semantics/openAccessDate
2019Access
info:eu-repo/semantics/openAccessMetadata
Show full item recordAbstract
The logo is in charge of improving brand identity and creating brand awareness. There is no place on earth that the logo cannot reach; it touches people’s lives. The power of the logos did not happen overnight, but in a long period of time. Success of logo is not only depended on its design but marketing strategies, product quality, delivery network, consumer satisfaction, advertising investments, emotional and rational benefits. Corporate ID is the most significant part of a brand. There are certain amounts of components of the corporate ID kit however the most important one is the logo. It is the memorable face of a company, which communicates with the public. Consumers recognize brands via their logos. Also, firms introduce themselves to the world by their logos. Accordingly, the logo is the most central part of a firm, providing its communication and reflecting characteristics of the firm. This study is a conceptual research which is explained with three famous logo design and literature review method is used. From past to present, changing and renewing of the different logo faces are the mean objective of this study. The evolution of successful logos will be examined over selected examples. The best-known and worldwide famous logos: Apple Inc., Shell and Coca Cola are the sample group of this study. These companies also derive the strength of their logos from other successful operations carried out by the organization, such as marketing, logistics, reputation management, quality policies, and customer satisfaction. Logo stories and changes in time will be comparatively examined in this study. How these logo changes affect the brand success will be exposed in conclusion. Logo, bir şirketin marka kimliğini yaratmak ve marka bilinirliğini oluşturmaktan sorumludur. Logonun ulaşamayacağı hiçbir yer yoktur; insanların hayatlarına dokunur. Logoların gücü bir gecede gerçekleşmez, ancak uzun bir süre zarfında logo farkındalığı oluşmaktadır. Logonun başarısı sadece tasarımına bağlı değil, kurumupazarlama stratejilerine, ürün kalitesine, dağıtım ağına, tüketici memnuniyetine, reklam yatırımlarına, duygusal ve rasyonel faydalarına bağlıdır. Kurumsal kimlik, bir markanın en önemli parçasıdır. Kurumsal kimlik kitinin belirli bileşenleri vardır, ancak en önemlisi logodur. Bir şirketin, hedef kitlesiyle iletişim kurmasını ve hatırlanmasını sağlayan görünür yüzüdür. Tüketiciler markaları logoları aracılığıyla tanırlar. Ayrıca firmalar kendilerini logolarıyla dünyaya tanıtmaktadır. Buna göre, logo bir firmanın en merkezi kısmıdır, iletişimini sağlar ve firmanın özelliklerini yansıtır. Bu çalışma, dünyanın en ünlü üç logo tasarımının, zaman içinde geçirdiği değişimi ele alan kavramsal bir araştırmadır ve literatür taraması yöntemi kullanılmıştır. Geçmişten günümüze bu logoların uğradığı dönüşüm ve yenilenme süreçlerini incelemek ve bu süreçlerin tarihsel akıştan nasıl etkilendiğini araştırmak bu çalışmanın temel amacıdır. Başarılı logoların değişim süreçleri, seçilen örnekler üzerinde incelenmiştir. Bu ünlü logolar: Apple Inc., Shell ve Coca Cola bu çalışmanın örneklem grubunu oluşturmaktadır. Bu şirketler logolarının gücünü aynı zamanda kurumun yürüttüğü: Pazarlama, lojistik, itibar yönetimi, kalite politikaları, müşteri memnuniyeti gibi diğer başarılı operasyonlardan almaktadırlar. Bu çalışmada logo hikayeleri ve zaman içindeki yolculuğu karşılaştırmalı olarak incelenecektir. Logoların yaşadığı dönüşümlerin marka başarısını nasıl etkilediği sonucuna varılacaktır.
Volume
14Issue
5URI
https://doi.org/10.29228/TurkishStudies.29161https://app.trdizin.gov.tr/makale/TXpVd056ZzRPQT09
https://hdl.handle.net/20.500.12440/5382