Gümüşhane İlinde Pestil-Köme Sektörü Üzerine Bir İnceleme
Erişim
info:eu-repo/semantics/openAccessTarih
2018Erişim
info:eu-repo/semantics/openAccessÜst veri
Tüm öğe kaydını gösterÖzet
Piyasa yoğunlaşması ile firma performansı arasındaki ilişki endüstri iktisadının önemli tartışma konuları arasında yer almaktadır. Yoğunlaşma, sektördeki toplam üretiminin önemli bölümünün hangi ölçüde az sayıdaki firma tarafından sağladığına işaret eder. Bu çalışmada Gümüşhane ilinin en önemli üretim piyasası haline gelen pestil-köme sektörünün 2002-2017 dönemi üretim verilerinden yola çıkarak yoğunlaşma endeksleri hesaplanmış ve ARDL modeli çerçevesinde söz konusu piyasanın yoğunlaşmasını belirleyen faktörler analiz edilmiştir. Çalışmadan elde edilen bulguların başında, 2002-2017 dönemi boyunca sektörde yoğunlaşma genel olarak azalmakla birlikte, 2002-2007 döneminde yüksek yoğunluk, 2007-2012 döneminde rekabetçi ve 2012-2017 döneminde ise tekrar yoğunlaşmanın arttığı gözlemlenmiştir. Hesaplanan Rosenbulth Endeksinin söz konusu piyasa için yapılan analize en uygun yoğunlaşma endeksi olduğu, bu endekse bağlı olarak yapılan analiz çerçevesinde uzun dönemde yerel nüfusun ve fiyatların, kısa dönemde ise şehre gelen turist sayısının yoğunlaşmayı arttırdığı yönünde bulgulara ulaşılmıştır. The relationship between market concentration and firm performance is one of the most important topics in industrial economics. In this study, the market concentration indexes of pestil-köme sector, which has become the most important production market of Gümüşhane province, are calculated and the factors determining the market concentration are analyzed within the framework of ARDL model based on the pestil-köme production data of 2002-2017 period. The most important finding obtained from the study shows that the concentration in the sector has decreased during the period of 2002-2017. When sub-periods are examined, high density was observed in the market in the period of 2002-2007, the market was competitive in 2007-2012 and the concentration increased again in the period of 2012-2017. In addition, it is found that the calculated Rosenbulth Index is the most suitable concentration index in the market concentration analysis. As a result of this analysis, it is concluded that while local population and prices lead to increase market concentration while in the short term the number of tourists trigger to increase market concentration.
Cilt
9Sayı
25Bağlantı
https://app.trdizin.gov.tr/makale/TXpBNE9EQTJOZz09https://hdl.handle.net/20.500.12440/5265