FİNANSAL SAĞLIĞI ETKİLEYEN FAKTÖRLERİN BİREYİN FİNANSAL ÖZ YETERLİLİĞİ ÜZERİNDEKİ ETKİLERİNİN TESPİT EDİLMESİ
Access
info:eu-repo/semantics/openAccessDate
2021Access
info:eu-repo/semantics/openAccessMetadata
Show full item recordAbstract
Öz yeterliliği, “ben yapabilirim” ifadesiyle anlatmak mümkündür. Bu ifade, kişilik özelliği, bilgi ve deneyim gibi birçok kavramı içerisinde barındırmaktadır. Finansal konularda, kişinin karar verici olarak, kendisi veya başkaları adına ekonomik kararlar alabilmesi, finansal öz yeterlilik olarak ifade edilmektedir. Yatırım, harcama, tasarruf gibi finansal davranışlarda atılan her bir doğru finansal adım, birey adına sağlıklı bir gelecek anlamına gelmektedir. Bireyin finansal sağlığı üzerinde etkili olan faktörleri, finansal sosyalizasyon, finansal eğitim, kredi kartı kullanımı, finansal stres ve endişe olarak dört gruba ayırmak mümkündür. Finansal sosyalizasyonu aile ile kredi kartı kullanımını finansal piyasalar ve ihtiyaçlar ile finansal eğitimi eğitim kurumlarımız ile ilişkilendirmek mümkündür. Her bir faktörün, var olup-olmaması, yeterli-yetersiz oluşu, bireyin finansal öz yeterliliğini olumlu ya da olumsuz etkilemektedir. Çalışmada, bu faktörlerin, bireyin finansal öz yeterliliği üzerinde olan etkileri belirlenerek, ailelerde özellikle de ebeveynler üzerinde, finansal piyasalarda özellikle bankacılık alanında, eğitim kurumlarında, bu alana yönelik farkındalığın artırılması amaçlanmıştır. Araştırmada, bireyin finansal öz yeterliliği üzerinde etkili olan, yukarıda ifade edilen değişkenler kullanılarak bir model oluşturulmuştur. Modelin değerlendirilebilmesi ve değişkenler arasındaki ilişkilerin belirlenmesi amacıyla, Gümüşhane Üniversitesi’nde eğitim alan 323 öğrenciye anket uygulanarak veriler elde edilmiştir. Verilerin analiz edilmesinde faktör, korelasyon ve regresyon analiz yöntemleri kullanılmıştır. Regresyon analizi sonuçlarına göre bireylerin finansal öz yeterlilikleri üzerinde en fazla olumlu etkiye sahip olan bağımsız değişken finansal bilgi ve eğitim değişkenidir. Yapılan değerlendirmelerde, öğrencilerin finansal öz yeterlik seviyeleri üzerinde, finansal sosyalizasyon, finansal bilgi ve eğitim, finansal stres ve endişe, borçlanma durumlarının etkili olduğu tespit edilmiştir. It is possible to express self-sufficiency as “I can do it”. This expression includes many concepts such as personality traits, knowledge and experience. In financial matters, as the decision-makers, able to take economic decisions on behalf of himself or others, it is expressed as financial self-sufficiency. Every right financial step taken in financial behaviors such as investment, spending and saving means a healthy future for the individual. It is possible to divide into four groups of factors affecting the individual's financial health as financial socialization, financial education, credit-card usage, financial stress and anxiety. It is possible to associate to financial socialization with family, credit card usage, financial markets and needs and financial education with our educational institutions. The presence or absence and the sufficient or insufficient of each factor, affect the individuals’ financial self-sufficiency positively or negatively. In the study, the effects of these factors on the individuals’ financial self-sufficiency were specified, raising awareness in families, especially in parents, in financial markets, especially in banking, educational institutions were aimed. In the investigation, a model has been formed by using the variables mentioned above which have an effect on the individual’s financial self-sufficiency. In order to evaluate the model and specify the relationships between the variables, a poll was conducted to 323 students who are studying at Gümüşhane University. Factor, correlation and regression analysis methods were used to analyze the data. According to the results of the regression analysis, the independent variable that has the most positive effect on the financial self-efficacy of individuals is the financial information and education variable. In the carried assessments, it was found that financial socialization, financial information and education, financial stress & anxiety and borrowing conditions were effective on the students' financial self-sufficiency levels.
Volume
0Issue
43URI
https://doi.org/10.30794/pausbed.658734https://app.trdizin.gov.tr/makale/TkRVd056QTRPQT09
https://hdl.handle.net/20.500.12440/5252