Kurum yöneticilerinin etik liderlik davranışları ile çalışanların kuruma ve yöneticilerine olan sadakatlerinin imrenme ve kıskançlık davranışları moderatörlüğünde akademik başarı çabaları üzerindeki olası etkilerinin incelenmesi
Access
info:eu-repo/semantics/openAccessDate
2021Access
info:eu-repo/semantics/openAccessMetadata
Show full item recordAbstract
Akademisyenlerin akademik başarı çabalarını etkileyebilecek birçok faktör söz konusudur. Çalışmada, yöneticilerin etik liderlik davranışı, akademisyenlerin kurumlarına ve yöneticilerine olan sadakati ile çalışma arkadaşlarını kıskanma ve imrenme davranışları arasındaki ilişkilerin belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç çerçevesinde, 609 akademisyen üzerinde gerçekleştirilen araştırmada, bir model oluşturulmuş ve araştırma değişkenlerine ilişkin ölçek soruları geliştirilmiştir. Araştırmadaki ilişkiler incelendiğinde; yöneticilerin etik liderlik davranışlarının akademisyenlerin akademik başarı çabaları üzerinde olumlu bir toplam etkiye sahip olduğu görülmüştür. Yöneticilerin etik liderlik davranışlarının akademisyenlerin hem kurumlarına olan sadakatine hem de yöneticilerine olan sadakatine olumlu bir etkisi olduğu gözlemlenmiştir. Akademisyenlerin kurumlarına olan sadakatlerinin akademik başarı çabaları üzerinde olumlu etkisinin olduğu görülmüştür. Akademisyenlerin kıskançlık davranışlarının akademik başarı çabaları üzerinde olumsuz, imrenme davranışlarının ise olumlu etkisi olduğu sonuçlarına erişilmiştir. Akademisyenlerin kurumlarına olan sadakatlerinin akademik başarı çabaları üzerindeki etkisinde imrenme davranışının moderatör etkiye sahip olduğu gözlemlenmiştir. Araştırmada yöneticilerin etik liderlik davranışlarının akademisyenlerin akademik başarı çabaları üzerindeki etkisinde akademisyenlerin kurumlarına olan sadakatlerinin aracı etkiye sahip olduğu sonuçlarına ulaşılmıştır. There are many factors that can affect academic success efforts of academics. In the study, it is aimed to determine the relationships between the ethical leadership behaviour of the managers, the loyalty of the academicians to their institutions and managers, and the behaviours of envy and jealousy to their colleagues. Within the framework of this purpose, a model was created and scale questions related to research variables were developed in the research conducted on 609 academicians. When the relationships in the research are examined; It has been seen that the ethical leadership behaviours of the administrators have a positive total effect on the academic success efforts of the academicians. It has been observed that the ethical leadership behaviours of the administrators have a positive effect on the loyalty of the academicians to both their institutions and their managers. It has been observed that the loyalty of academicians to their institutions has a positive effect on academic success efforts. It has been concluded that the jealousy behaviours of the academicians have a negative effect on their academic achievement efforts, while the envy behaviours have a positive effect. It has been observed that envy behaviour has a moderator effect on the effect of academics' loyalty to their institutions on their academic achievement efforts. In the research, it was concluded that the ethical leadership behaviours of the administrators have a mediating effect on the academic success efforts of the academicians, and the loyalty of the academicians to their institutions.
URI
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=8tbPippmWV_b-Irrn9YEAqZzZTmAFpQJi0QWhcF-US3flTjJXcM_IuoOql_lyDFvhttps://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/EkGoster?key=6ZtRe5rnHrr74rjfYBQv_kXTs0F6w7GwLxmNMcDYoJLBd_xn-3MaybbeR-NSwfpZ
https://hdl.handle.net/20.500.12440/2622
Collections
- Tez Koleksiyonu [611]