Gelişmiş Arama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorCengiz, Ekrem
dc.contributor.authorOral, Vildan
dc.date.accessioned2021-11-08T17:55:51Z
dc.date.available2021-11-08T17:55:51Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=v7BkNnnepTnbhn8rNR77LXuvXhRb_7o5W30ItWrt_HjtHrvUY6IB5nwPs3nLa6Ec
dc.identifier.urihttps://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/EkGoster?key=6ZtRe5rnHrr74rjfYBQv_rZhy3nDowv_fBBpcotCm2nI0DLU1QLOTnICrlV9NhE9
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12440/2459
dc.descriptionYÖK Tez No: 682232en_US
dc.description.abstractAfetler açısından riskli ülkelerden olan Türkiye'de yapılan mevzuat değişiklikleri, kurulan sistemler, yürütülen eğitim kampanyaları ile güvenlik açığını ortadan kaldırmak adına yapılan çalışmalar süreklilik arz etmesine rağmen toplumda kendi değer yargıları çerçevesinde oluşturulmuş bir afet hazırlığının eksikliği kendini göstermektedir. Bu bağlamda bu araştırmanın amacı afet hazırlık davranışlarına etki ettiği varsayılan değer, inanç ve tutum değişkenleri arasındaki ilişkiyi ortaya koyan yapısal bir model oluşturmak ve bu modeli test ederek afet yöneticileri ve paydaşlarına gerekli olan bilgiyi sağlamaktır. Çalışmaya İzmir ilinde ikamet eden 18 yaş ve üzeri bireylerden basit seçkisiz örnekleme metodu kullanılarak belirlenen 800 kişi dahil edilmiştir. Veri toplama aracı olarak; demografik özellikler (10 soru), "Afet Hazırlık İnançları" (3 alt faktör 10 soru) "Afet Hazırlık Değerleri" (8 soru), "Afet Hazırlık Tutumları" (2 alt faktör 11 soru) ve "Afet Hazırlık Davranışları" (20 soru) olmak üzere 5 bölümden oluşan anket formu kullanılmıştır. Araştırma soruları 5'li Likert ölçeği ile değerlendirilmiştir. Araştırma kapsamında açımlayıcı faktör analizi ve güvenilirlik analizlerinde SPSS 21.0, ölçüm modelinin oluşturulması, yapısal eşitlik modelinin test edilmesi, uyum indekslerinin belirlenmesi ve doğrudan-dolaylı etkilerin tespit edilmesinde AMOS 24.0 programı kullanılmıştır. Çalışma sonuçları afet hazırlık inançlarının afet hazırlık değerleri, afet hazırlık tutumları ve afet hazırlık davranışlarını doğrudan pozitif yönde etkilediğini; afet hazırlık değerlerinin afet hazırlık davranışlarını doğrudan ve dolaylı olarak pozitif yönde etkilediğini; afet hazırlık tutumlarının (bilişsel, duyuşsal) afet hazırlık davranışlarını pozitif yönde doğrudan veya dolaylı yönde etkilemediğini göstermiştir. Araştırma sonuçlarına dayanarak afet hazırlık davranışlarında köklü değişiklikler yapılarak toplumda bir afet kültürünün oluşturulup yaygınlaştırılması önerilmektedir.en_US
dc.description.abstractIn Turkey, which is one of the risky countries in the event of disasters, although the studies written in the legislation, established systems, educational campaigns and efforts to eliminate the security gap are continuous, a disaster preparedness deficiency created within the framework of their own value judgments manifests itself in society. In this context, the purpose of this study is to create a model that reveals the relationship with the variables of values, beliefs and attitudes in the domain of disaster preparedness behaviors and to provide what is necessary to disaster managers and stakeholders by testing this model. 800 people, including the simple random sampling method, were included in the study from individuals aged 18 and over residing in the city of İzmir. As a data collection tool, demographic characteristics (10 questions), "Disaster Preparedness Beliefs" (3 sub-factors 10 questions) "Disaster Preparedness Values" (8 questions), "Disaster Preparedness Attitudes" (2 sub 11 questions) and "Disaster Preparedness Behaviors" (20 questions) the questionnaire form was used, consisting of 5 parts. Research questions were evaluated with a 5-point Likert scale. SPSS 21.0 is used in exploratory factor analysis and reliability analyzes, and AMOS 24.0 program is used to analyze the measurement model, the analysis structured equation model, create fit indices and determine direct-indirect effects. The results of the study showed that disaster preparedness beliefs directly positively affect disaster preparedness values, disaster preparedness attitudes and disaster preparedness behaviors; disaster preparedness values directly and indirectly affect disaster preparedness behaviors positively; showed that disaster preparedness attitudes (cognitive, affective) do not positively affect disaster preparedness behaviors directly or indirectly. Based on the results of the research, it is recommended to make a rooted bridge in disaster behavior and to bring disaster culture and spread it in the society.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherGümüşhane Üniversitesien_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectSosyolojien_US
dc.subjectSociologyen_US
dc.subjectİlk ve Acil Yardımen_US
dc.subjectEmergency and First Aiden_US
dc.subjectDavranışen_US
dc.subjectBehavioren_US
dc.titleAfete hazırlık davranışlarına etki eden inanç, değer ve tutum faktörlerinin incelenmesi: İzmir ili örneğien_US
dc.title.alternativeInvestigation of beliefs, values and attitudes factors affecting disaster preparedness behaviours: The case of Izmir provinceen_US
dc.typedoctoralThesisen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.departmentEnstitüler, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afet Yönetimi Ana Bilim Dalıen_US
dc.identifier.startpage1en_US
dc.contributor.institutionauthorOral, Vildan
dc.identifier.endpage227en_US


Bu öğenin dosyaları:

DosyalarBoyutBiçimGöster

Bu öğe ile ilişkili dosya yok.

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster