Yüksek Lisans Öğrencilerinin Sosyal Medyada Mahremiyet Algısı: Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Örneği
Access
info:eu-repo/semantics/openAccessDate
2018Access
info:eu-repo/semantics/openAccessMetadata
Show full item recordAbstract
Mahremiyet, insanların temel ihtiyaçlarından biridir. “Kişisel gizlilik” anlamı taşıyan mahremiyet, gerek toplumlar gerekse insanlar için oldukça önemli olan sosyokültürel bir olgudur. Telgrafla başlayan, radyo ve televizyonla gelişim gösteren iletişim ise, yeni teknolojilerin gelişmesi ile değişime uğramıştır. Hayatımıza girerek sosyal yaşamımızın merkezine yerleşen dijital medya, dönüşen iletişimin en belirgin türlerinden biridir. Sosyal medya, yeni iletişim teknolojileri ile birlikte pek çok şeyi değiştirmiştir. Kültürel anlamda önemli bir işlevi olan mahremiyet de dijital medyadan etkilenmiştir. Facebook, Twitter, Instagram, Swarm vb. sosyal medya ağlarında kişisel hesabı olan insanlar doğumdan ölüme, yaşadıkları evden iş yerlerine kadar pek çok alanı kişisel hesaplarına taşımaya başlamışlardır. Artık sosyal medya hesabı olan bireylerin ne zaman evlendiği, tatile nereye gittiği, hangi okulu kazandığı, nerede çalıştığı, çocuğuna ne isim koyduğu gibi pek çok mahrem bilgisi bilinmektedir. Böylesi bir değişime uğrayan mahremiyet ise, her geçen gün farklı bir boyuta taşınmaktadır. İnsanlar sosyal medya üzerinden mahremiyetlerini teşhir ederek hem kimliklerini ifşa etmekte hem de kendilerine yeni kimlikler oluşturmaktadır. Bu çalışma ise kimliklerin yansıtılarak sosyal medyada mahremiyet algısının ne denli değiştiğini bilimsel anlamda ortaya koymayı amaçlamaktadır. Çalışmanın evrenini Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Halkla İlişkiler ve Tanıtım Bölümü yüksek lisans öğrencileri oluşturmaktadır. 5 kız, 5 erkek öğrenci olmak üzere toplam 10 lisansüstü öğrenciye yarı yapılandırılmış görüşme tekniği uygulanmıştır. 2018 yılı Mart, Nisan ve Eylül aylarında yapılan yarı yapılandırılmış görüşme sonucunda, deneklerin sosyal medya hesaplarında günlük yaşamlarına dair çok fazla paylaşım yapmadıkları, mahremiyetlerine dikkat ettikleri, buna rağmen mahremiyet kaygısı taşıdıkları tespit edilmiştir. Deneklerin lisans ve yüksek lisans eğitimi boyunca aldıkları eğitim ile sosyal medya ve mahremiyet hakkında bilgi sahibi oldukları ve bunun sosyal medya kullanımlarına yansıdığı ortaya çıkmıştır. Privacy is one of the basic needs of people. Privacy, meaning “personal privacy,” is a socio-culturalphenomenon that is important to both people and society. Communication, which started with telegramand developed with radio and television, has changed with the development of new technologies. Digital media, which is at the center of our social life byenteringour life, is one of the most obvious types of transforming communication. Social media has changed many things with new communication technologies. Confidentiality, an important function in the cultural sense, has also beeninfluenced by digital media. Facebook, Twitter, Instagram, Swarmetc. people with social media accounts have begun to carry out many areas of personal account, from birth to death, from home to work. Nolonger, manyintimate knowledge is known, such as when the individuals with social media accounts get married, where they go for a vacation, what schools the yearn, where they work, what they name their children. Such a change of privacy is changing day by day. By exposing their privacy through social media, people both reveal their identities and create new identities for themselves. This study aimed to describe how the perception of privacy in the social media changed. The study’s universe constitutes graduate students of the Public Relations and Publicity Department of the CommunicationFaculty of Gümüşhane University. 5 girls, 5 boys students, ie a total of 10 gradua testudents semi-structured interview technique applied. As a result of the semi-structured interview conducted in March, April and September 2018, it was determined that the subjects did not share much of their daily lives in social media accounts, they paid attention to their privacy, but still had privacy concerns. It was revealed that the subjects received information about their education and social media and privacy during their undergraduate and graduate education and this was reflected in their social media usage.