Parfüm Reklamlarında Kadın ve Erkeklerin Cinsel Obje Olarak Kullanımı Üzerine Bir Araştırma
Access
info:eu-repo/semantics/openAccessDate
MAYIS 2019Access
info:eu-repo/semantics/openAccessMetadata
Show full item recordAbstract
ünümüz rekabet koşullarında firmalar tarafından ürünlerine ilişkin farkındalık yaratma çabasının bir uzantısı olarak başvurulan reklamlar, tüketicileri etkileme ve ikna etme araçlarının başında gelmektedir. Pazarlama faaliyetleri içerisinde önemli bir unsur olarak yer alan reklamlar tüketici davranışlarının izlenmesi, şekillenmesi ve tutumların oluşmasında önemli rol üstlenmektedir. Tüketim alışkanlıkları sürekli değişen insanların maruz kaldıkları reklam mesajları da bu dönüşüme hem ortam hem de içerik olarak yanıt vermektedir. Bu bağlamda bireyler her dönem reklamların hedef kitlesi olmakta ve reklamlar doğrultusunda yönlendirilmektedirler. Yönlendirilmeler reklamlarda kullanılan strateji ve teknikler aracılığıyla sağlanmaktadır. Reklamcılıkta başvurulan imgeleme stratejilerinin başında cinsellik gelmektedir. Cinsellik toplumların tamamında öne çıkan ve bastırılan bir duygudur. Özellikle üretilen birçok ürünün tanıtımı ve tutundurulması sürecinde cinsellik öğesine gizli ve/veya açık olarak yer verilmektedir. Reklamlarda kullanılan cinsel imgeler reklamın çekiciliğini arttırmakta ve hatırlanabilir kılmaktadır. Çalışma sonucunda seçilmiş olan reklamlar ele alındığında genellikle kadın veya erkek figürü üzerinden cinselliğin metalaştırıldığı görülmektedir. Reklamı yapılan parfümün cinsel bir meta haline dönüştürdüğü insan bedeni ile parfüm arasında bir ilişki kurulmak istenmektedir. Cinsel bir meta haline dönüştürülen insan bedeni yalnızca kadın bedeni için değil, erkek bedeni için de kullanılmıştır. Bu reklamlarda insan bedeni, ilgi çekici ve arzu edilen cinsel bir obje olarak karşımıza çıkmakta ve bu şekilde nitelendirilmektedir. Bu çalışma parfüm reklamlarında kullanılan bazı figürlerin cinsel obje olarak kullanımını açıklamak amacıyla hazırlanmıştır. Bu çalışma bağlamında ele alınan reklam mesajlarında kullanılan cinsel içerikli figürlere yüklenen roller incelenmekte, reklamlarda üretilen cinsel söylemler ortaya konulmaktadır. Bu çalışma kapsamında cinsellik stratejisine başvurulmuş reklamlar görsel ve söylemsel olarak tüm içeriksel unsurlarıyla incelenmiştir .