The Effect of Collaborative Strategic Reading Model on Fourth Grade Students' Understanding Skills in Informative Texts
Erişim
info:eu-repo/semantics/openAccessTarih
2020Erişim
info:eu-repo/semantics/openAccessÜst veri
Tüm öğe kaydını gösterÖzet
The aim of study is to investigate the effect of teaching with Collaborative Strategic Reading Model on fourth-grade students' reading comprehension skills. In the quantitative section, a quasi-experimental design was used with a pretest-postest control group. The study group consisted of 39 students in the Dumlupınar Primary School located in the central district of Gümüşhane in the 2017-2018 academic year. There are 20 students in the experimental group and 19 students in the control group. Measurement tools developed by the researchers have been used during the determination of the groups and the application. During the implementation phase, lecture have been given to the experimental group in accordance with the Collaborative Strategic Reading Model throughout five sessions as each session lasted four course hours; and the same texts have been given to the control group by way of the same course hours according to the Government Teaching Method included in the 2017 Turkish Program. As a result, it has been determined that the mean score of the pre-test which was conducted to both experimental and control groups have been close to each other, and that the experimental group has had higher average than the control group in the last test average. Bu çalışmanın amacı, İşbirlikçi Stratejik Okuma Modeliyle öğretimin ilkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama becerilerine etkisini incelemektir. Araştırma kapsamında yarı deneysel desenlerden ön test-son test kontrol gruplu eşleştirilmiş desen kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2017-2018 eğitimöğretim yılında Gümüşhane ili merkez ilçesinde bulunan Dumlupınar İlkokulundaki 39 kişilik dördüncü sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Deney grubunda 20, kontrol grubunda 19 öğrenci bulunmaktadır. Gruplar belirlendikten sonra ve uygulama boyunca daha önce araştırmacılar tarafından geliştirilen ölçme araçları kullanılmıştır. Uygulama aşamasında deney grubuna 5 oturum boyunca, her oturum 4 ders saati olacak şekilde İşbirlikçi Stratejik Okuma Modeline uygun; kontrol grubuyla yine aynı metinler ve ders saati üzerinden 2017 Türkçe Programında yer alan geleneksel öğretim metoduna göre dersler işlenmiştir. Sonuçta deney ve kontrol grubuna yapılan ön test ortalamalarının birbirine yakın olduğu, son test ortalamalarında ise deney grubunun kontrol grubuna göre daha yüksek ortalamaya sahip olduğu belirlenmiştir.
Cilt
9Sayı
1Bağlantı
https://doi.org/10.14686/buefad.508251https://app.trdizin.gov.tr/makale/TkRVeE16RXpNdz09
https://hdl.handle.net/20.500.12440/5366