Koridor Hızı İhlal Tespit Sistemlerinin (KOHİTS) Performans Ölçümlerinde Kullanılabilecek Bir Ölçüm Metodunun Önerilmesi
Access
info:eu-repo/semantics/openAccessDate
2020Access
info:eu-repo/semantics/openAccessMetadata
Show full item recordAbstract
Sürücülerin şehiriçi ve şehirlerarası yollarda yüksek hızlarda hareket etmeleri ölümle ya da yaralanmalar ile sonuçlanan çok sayıda trafik kazasına sebep olmaktadır. Gözlemlenen bu olumsuz durum, ulaştırma alanında çalışan araştırmacıları, yetkilileri ve plancıları sürücülerin trafikte aşırı hızlı hareket etmelerini önleme üzerine yeni çözüm önerileri geliştirme konusunda motive etmiştir. Dünya genelinde son yollarda araçların aşırı hızlı hareket etmelerini sınırlandırmak amacıyla anlık ve ortalama hız ölçümü yapabilen farklı radar ve ölçüm sistemleri geliştirilmiştir. Türkiye’de ise son yıllarda Akıllı Ulaşım Sistemlerine (AUS) verilen önemin artması ile birlikte, aşırı hızların gözlemlendiği koridorlarda ortalama hızların tespit edilmesine ve araç hızlarının kontrol edilmesi amacıyla Koridor Ortalama Hız İhlal Tespit Sistemleri (KOHİTS) uygulamasına geçilmeye başlanmıştır. Bu çalışmada, KOHİTS’lerin performans ölçümlerinin nasıl yapılacağı konusunda her türlü işlem adımları ile ölçüm yöntemlerini içeren ve içerisinde 3 farklı ortalama hız ölçüm tekniğini (Test aracı, Kronometre ve GPS özellikli araç içi kamera) barındıran bir performans ölçüm metodu önerilmiştir. Çalışma kapsamında, belirlenen tüm işlem adımları hakkında detaylı bilgi verebilmek amacıyla seçilen 2 pilot kentteki (Gölbaşı/Adıyaman ve Toprakkale/Osmaniye) toplam 12 farklı KOHİTS’in işletmeye açılmadan önceki performans ölçümleri yapılmıştır. Yapılan ölçümlerden, incelenen 12 farklı koridorda sistem yazılımının ölçtüğü ortalama hızlar ile önerilen 3 farklı ölçüm tekniği kullanılarak yapılan ortalama hız ölçümleri arasındaki farkın yetkililer tarafından önerilen 70 km/sa’ye kadar ± 3 km/s, 70 km/s üzerinde ±%3 sınırları içerisinde olduğu tespit edilmiştir. Elde edilen sonuçlar, çalışma kapsamında önerilen ve içerisinde uzunluk ölçümü, ortalama hız ölçümleri ve diğer bazı ölçüm adımlarını içeren bu yeni metodun, KOHİTS’lerin performans ölçümlerinde etkin bir şekilde kullanılabileceği sonucunu ortaya koymuştur. Extended abstract Driving at high speeds on urban and rural roads results many deaths or injuries caused by large number of traffic accidents. This observed negative situation motivated researchers, officials and planners working in the field of transportation to develop new solutions to prevent drivers’ too fast driving behaviors in traffic. For this purpose, different speed radar and speed measurement systems have been developed that can perform spot and average speed measurements to limit vehicle speeds in the world. In Turkey, given importance to Intelligent Transportation Systems (AUS) is shown an increase in recent years and Corridor Average Speed Enforcement Systems (KOHİTS) started to be implemented in order to determine average speeds and to control vehicle speeds in corridors where excessive speeds are observed. Within the scope of this study, a performance measurement method, including three different average speed measurement techniques (Test vehicle, stopwatch and GPS-in-car camera), is proposed. In order to give a detailed information about all the process steps, performance measurements of 12 different KOHİTS in 2 pilot cities (Gölbaşı/Adıyaman and Toprakkale/Osmaniye) were performed before opening to operation. The average speed measurement differences between system software and 3 different methods in the examined 12 different corridors were found within the limits of ± 3 km/h up to 70 km/h and within the limits of ± 3% over 70 km/h as suggested by the authorities. The obtained results suggest that this new method which is proposed within the study and includes length measurement, average speed measurement and some other measurement steps can be used effectively in the performance measurements of KOHİTS. It was also observed from the field observations and measurements that the configuration of the system by an expert team, development of a good software and utilization of a good technological infrastructure in the system are other very important parameters for the performance of the system. In conclusion, results showed that suggested method can be used effectively for the performance analysis of the Corridor Average Speed Enforcement Systems. To get the higher performance, more detailed and effective methods should be improved. In the future work, we focused on this problem.
Volume
11Issue
1URI
https://doi.org/10.24012/dumf.544530https://app.trdizin.gov.tr/makale/TXpZME9UYzJOZz09
https://hdl.handle.net/20.500.12440/5342