Toplam Kalite Yönetimi
View/ Open
Access
info:eu-repo/semantics/closedAccessDate
2013Access
info:eu-repo/semantics/closedAccessMetadata
Show full item recordAbstract
Giriş Dünyamızda son yüz yılda meydana gelen hızlı değişiklik-lerle birlikte, kalite anlayışı ve kaliteye bakış açısında önemli değişmeler olmuştur. Şüphesiz günümüzde kalite, kullanım, uygunluk ve ilişki gibi geniş bir bakış açısıyla, tüketici satın alma davranışını etki-leyen en önemli öğe halini almıştır. Uzak Doğu’dan tüm dünyaya yayılan Toplam Kalite Yöne-timi (TKY) olgusu da, kalitenin dar bir bakış açısıyla değerlen-dirilemeyeceğini, kalitenin tüm çalışanların sorumluluğunda olduğunu, teslim süresi, teslim zamanı ve fiyat gibi öğelerin kalitenin belirleyici unsurları olduğunu ortaya koymaktadır. Gerek tüm çalışanların katılımını esas alması ve gerekse kalite kontrolün tüm aşamalara yaygınlaştırılmasını öngördüğünden, bu yeni yönetim anlayışı TKY ve bu anlayışta kalite kontrol ise Toplam Kalite Kontrol (TKK) olarak anılmaktadır. Üretilen mal ve hizmetlerin belirli bir kalite düzeyinde ol-maları kadar, aynı kalite düzeyinin sürdürülebilmesi de önem arz etmektedir. Bu durum, kalitenin güvence altına alınmasını, standartlaştırmayı zorunlu kılmıştır. Bu doğrultuda ülkeler, gerek ulusal sınırlar içerisinde ge-rekse uluslararası platformda ürünlerin standardize edilmesini kontrol eden ve belgeleyen kuruluşlar oluşturmuşlardır. Uluslararası Standardizasyon Örgütü (ISO), bu anlamda önemli bir görevi dünya çapında yerine getirmektedir. Ülke-mizde de Türk Standartları Enstitüsü (TSE) kurularak ISO’ya üye olmuş ve standardizasyon faaliyetlerini yürütmektedir. Yine kalite dinamik bir yapıya sahip olup, bundan sonra da gerek kavram ve gerekse anlayış ve uygulama bakımından ge-lişmeler gösterecek, insan ihtiyaçlarındaki artış ve çeşitlenme ile doğru orantılı olarak sürekli kendini yenileyecek, standartlar da her defasında yeni kalite anlayışına göre şekillenecektir. Kitabın bu baskısından hemen önce ISO 9000 Kalite Gü-vence Sistemlerinde meydana gelen 2008 revizyonu bunun en güzel örneğidir. Elinizdeki kitap on dört bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde kalite kavramı ve kalitenin unsurları, ikinci bölümde Toplam Kalite Yönetimi ve TKY’ye geçiş süreci, üçüncü bö-lümde sürekli iyileşme ve TKY kritik başarı faktörleri kapsamlı bir biçimde incelenmiştir. Bu kısımda kalite, kalite ile ilgili di-ğer kavramlar, kalite unsurları ile birlikte verilmiş, kalite mali-yetleri, TKY kritik başarı faktörleri ve TKY’ye geçiş süreci üzerinde durulmuştur. Dördüncü Bölüm Kalite Kontrole ayrılmış, bu bölümde TKK ve kalite maliyetleri açıklanmıştır. Beşinci bölümde ista-tistiksel kalite kontrolü, kalite iyileştirme sağlayan istatistik teknikler ve yeni yedi araç güncel örneklerle sunulmuştur. Altıncı bölümde Kalite Güvence Sistemleri karşılaştırmalı olarak değerlendirilmiş, yedinci bölümde ise Kalite El Kitabı ve belgelendirme süreci paylaşılmıştır. Sekizinci bölümde TKY’de yeni bir kalite iyileştirme aracı olan Kıyaslama (Benchmarking) uygulaması kavramsal olarak türleri ile birlikte incelenmiş, dokuzuncu bölümde Kıyaslama süreci, ilkeleri ve başarı faktörleri anlatılmıştır. Onuncu bölümde Tam Zamanında Üretim Sistemi (Just In Time Production), on birinci bölümde ise EFQM Mükemmellik Modeli incelenmiştir. On ikinci bölümde Dış Kaynak Kullanımı (Outsourcing), Altı Sigma ve Taguchi Metodu üzerinde durulmuştur. On üçüncü bölümde müşteri tatmini işlenmiş, iç müşteri ve dış müşteri ayrımı yapılarak müşteri tatmini ve tatmin faktörleri sunulmuştur. On dördüncü bölümde ise TKY’de yeni bir uygulama olan Sınırsız İyileşme incelenmiştir.