OSMANLIDA MESLEKİ TEKNİK EĞİTİM KURUMLARI: KONDÜKTÖR MEKTEBİ
Access
info:eu-repo/semantics/openAccessDate
2016Access
info:eu-repo/semantics/openAccessMetadata
Show full item recordAbstract
Sanayi inkılâbıyla birlikte sanayi ve endüstride bir hayli mesafe kat eden Avrupa devletleri XIX. yüzyıla teknik üstünlüğü elinde bulundurarak girmiştir. Osmanlı Devleti de Avrupa'daki gelişmelere paralel olarak teknik alanda eğitim veren yeni müesseseler açmaya başlamıştır. İlk örnekleri askeri teknik eğitim alanında görülen bu müesseseler Osmanlı ülkesinde yeni bir bilim ve eğitim anlayışını ortaya çıkarmıştır. Tanzimat'la birlikte teknik alanda yenileşmek için kurumsallaşmaya gidilmiş ve teknik meslek okulları açılmaya başlanmıştır. II. Abdülhamid ve II. Meşrutiyet dönemlerinde artan ihtiyaç nedeniyle daha da çeşitlilik arz eden bu okullar, cumhuriyet döneminde ise yükseköğretimin şekillenmesinde önemli roller üstlenmişlerdir. Bu çalışmada ülkede ara elamana duyulan ihtiyaca binaen mühendislere yardımcı olacak teknikerler yetiştirmek amacıyla açılan teknik eğitim kurumlarından biri olan Kondüktör Mektebi incelenecektir. Çalışmada mektebin talimatnamesi, açılışı ve gelişimi üzerinde durulacaktır European countries entered 19th century with technical advantage which progressed in industry with industrial revolution. With parallel to these developments the Ottoman Empire also founded new institutions which serve education in technical areas. These institutions, their first examples in military areas, revealed a new science and educational perspective in Ottoman Country. With Tanzimat, it was institutionalized and technical vocational schools were founded in technical areas. These schools which showed diversity due to increasing demands in Abdulhamid II and Meşrutiyet II periods and played important roles in shaping high educations in republican period. In this study, conductor schools which trained technical personnel to help engineers with increasing need to staff will be examined. In the study, the attention will be paid to the ordinance, opening and development of this school