DETERMINING THE APPROPRIATE OPEN INNOVATION MODEL FOR LOGISTICS FIRMS USING AN INTEGRATED FUZZY AHP-VIKOR APPROACH
Access
info:eu-repo/semantics/openAccessDate
2020Access
info:eu-repo/semantics/openAccessMetadata
Show full item recordAbstract
Open innovation includes making collaborative relationships with other firms and institutions to achieve competitive advantage through innovative products orservices. Open innovation has an effect on the logistics firms because they have many services and products and also various relationships with their shareholders. The main purpose of this study is to determine the appropriate open innovation model for logistics firms. In this context, the application process is performed by a Fuzzy Multi Criteria Decision Making model. This approach involves both criteria (control, focus, innovation process, knowledge, cost, capacity, market, utilization, policy, motivation) and alternatives (inbound, outbound and coupled open innovation models). Weights of the criteria were determined by Fuzzy AHP. Furthermore, ranks of the alternatives were performed by Fuzzy VIKOR. According to results, outbound innovation is determined as the appropriate open innovation model for logistics firms. The most important three criteria in order to determine the appropriate open innovation model are innovation process, motivation, and market respectively. Açık yenilik, yenilikçi ürün ve hizmetler yoluyla rekabet avantajı elde edebilmek için diğer firma ve kuruluşlarla iş birliğine dayalı ilişkiler kurmayı içermektedir. Çok sayıda ürün ve hizmete sahip ve paydaşları ile yoğun ilişkileri olan kuruluşlar olması nedeniyle lojistik firmaları, açık yenilikten etkilenmektedir. Çalışmanın amacı, lojistik firmaları için en uygun açık yenilik modelinin belirlenmesidir. Bu doğrultuda uygulama aşaması, bir Bulanık Çok Kriterli Karar Verme Modeli aracılığıyla gerçekleştirilmiştir. Bu yaklaşım, kriterler (kontrol, odak, yenilik süreci, bilgi, maliyet, kapasite, pazar, kullanım, politika, motivasyon) ve alternatifleri (gelen, giden ve çift yönlü açık yenilik modelleri) içermektedir. Kriter ağırlıkları, Bulanık AHP yöntemiyle belirlenmiştir. Alternatiflerin sıralanması ise Bulanık VIKOR yöntemi aracılığıyla gerçekleştirilmiştir. Sonuçlara göre; giden yenilik, lojistik firmaları açısından en uygun açık yenilik modeli olarak tespit edilmiştir. En uygun açık yenilik türünün seçiminde en önemli üç kriter ise sırasıyla; yenilik süreci, motivasyon ve pazar olarak belirlenmiştir.
Volume
0Issue
Talha Özel SayısıURI
https://doi.org/10.18092/ulikidince.578591https://app.trdizin.gov.tr/makale/TXpjNU1ETTBOQT09
https://hdl.handle.net/20.500.12440/5221