Fizik Öğretmenliği Programı Öğrencilerinin Profilleri, Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutum ve Endişeleri: Erzurum Örneği
View/ Open
Access
info:eu-repo/semantics/openAccessDate
2005-10Access
info:eu-repo/semantics/openAccessMetadata
Show full item recordAbstract
Bireyin bir işi yaparken yaptığı işle ilgili tutumunun işin sonundaki ürünü etkileyebileceği ve mesleğini sevmeyen birinin o meslekte başarılı olamayacağı oldukça yaygın bir kanıdır. Öğretmenlerin mesleklerinde başarılı olabilmelerinde; sabır, özveri, sevgi ve sürekli çalışmak önemli yer tutar. Bu çalışmanın amacı, fizik öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine karşı tutum ve endişelerini cinsiyete bağlı olarak belirlemektir. Çalışma, 2003-2004 öğretim yılı güz yarıyılında Atatürk Üniversitesi K. K. Eğitim Fakültesi Fizik Bölümü son sınıfında öğretim gören 36 öğrenci ile yürütülmüştür. Çalışmada örnek olay metodolojisi kullanılmıştır. Araştırma verileri, profil anketi, öğretmenlik mesleğine yönelik tutum ölçeği, endişe anketi ve mülakatlar ile elde edilmiştir. Fizik öğretmenliği programı öğrencilerinin çoğunluğunun ortaöğretimlerini il merkezlerinde başarıyla tamamladıkları, orta gelir ve kültür düzeyindeki ailelerin çocukları oldukları görülmektedir. Öğretmenlik mesleğine yönelik endişe anketinden en düşük 1 ve en yüksek 5 puan alabilecek şekilde yapılan değerlendirmede erkek öğrencilerin aldıkları puanların ortalaması 1,98 iken kızların 2,12 dir. Benzer değerlendirmenin yapıldığı öğretmenlik mesleğine karşı tutum ölçeğinden öğrencilerin aldıkları puanların ortalamaları erkek ve kız öğrencileri için sırasıyla 3,94 ve 4,47 dir. Öğrencilerin beş’te ikisinden azı bu programı fizik dersine ilgi duydukları ve sevdikleri için tercih ettiklerini belirtmişlerdir. Öğrencilerin mezun olduktan sonra kendilerini en çok endişelendiren problem olarak iş bulamamayı % 83 oranında taşıdıkları görülmüştür. Abstract It is a wide-spread view that an individual’s attitudes about his/her working can affect that work’s product and some one who does not love his/her profession can not be successful in that profession. Patience, self-sacrifice, love and continual working are important for teachers to achieve their profession. The aim of this study to determine student physics teachers’ attitudes and anxieties toward the profession. The study was conducted with 36 student physics teachers who are at their last year of teacher education program and study at the Faculty of Kazım Karabekir in University of Atatürk. Case study method was used in the study. Data was gathered by the help of profile questionnaires, an attitude scale toward teaching profession, an anxiety questionnaire and interviews. It was understood from the data that most of the student physics teachers finished their high school education in the city centers and are middle income family students. From the anxiety questionnaire toward teaching profession, it was found out that average point of male student teachers are 1,98 and female ones are 2,12. From the attitude questionnaire toward teaching profession average point of male student teachers are 3.94 and female ones are 4.47. It was also understood that less than 2/5 of the student teachers selected this program because their concern and love to physics courses. It was determined also that student teachers mostly (% 83) think about who they will find a job to do after graduated form the university.