Turizm işletmelerinde mantar yönetim yaklaşımı ve örgütsel bağlılığın değerlendirilmesi
Access
info:eu-repo/semantics/openAccessDate
2019Access
info:eu-repo/semantics/openAccessMetadata
Show full item recordAbstract
Mantar yönetim yaklaşımı (Mushroom Management) özellikle son zamanlarda literatürde yeni yeni bahsedilmekte olan bir yönetim yaklaşımıdır. Bu yaklaşım, yönetim literatüründe, yöneticilerin genellikle ellerindeki bilgi ve tecrübeyi tek merkezde tutarak çalışanlar tarafından sorgulanmak ve eleştirilmek istenmediklerini ifade eden bir yaklaşımdır. Mantar yönetim yaklaşımı, tıpkı doğal mantar yetiştiriciliğinde olduğu gibi, mantarları karanlık bir ortamda bırakarak yeteri kadar ısı ve hava verilerek hasat almaya benzetilmektedir. Bu bağlamda, yöneticiler astlarına önemsendiğini hissettirecek bilgileri paylaşmakta fakat işletme için önemli olan bilgileri ve tecrübelerini paylaşmaktan kaçınmaktadır. Kısacası mantar yönetim yaklaşımını benimsemiş yöneticiler iş görenlerine hazır, üretim amaçlı bilgileri sorgulama ve yorum yapma, yeni fikirler oluşturma imkânı vermemektedir. Bu yönetim yaklaşımı son yıllarda eğitim, sağlık ve turizm gibi alanlarda da gündeme gelmeye başlamıştır. Bu çerçevede çalışanların örgütsel bağlılık algıları sonucunda, işletme içindeki sorumluluklarını yerine getirme olasılığının olduğu gibi mantar yönetiminin uygulanması durumunda sorumluluklarını yerine getirememe olasılığının da göz önünde bulundurulması gerekir. Bu araştırmada, turizm işletmelerinde çalışan bireylere yönelik uygulandığı düşünülen mantar yönetim yaklaşımının, örgütsel bağlılık üzerinde etkisinin olup olmadığını belirlemek amaçlanmıştır. Bu doğrultuda otel işletmelerinde çalışan toplam 353 çalışana anket uygulanmıştır. Ankete katılanların örgütsel bağlılık ve mantar yönetim yaklaşımı arasındaki etki regresyon analizi ile belirlenmiştir. Araştırma sonuçlarına göre, ankete katılan çalışanların örgütsel bağlılık ve mantar yönetim yaklaşımı algılarının orta düzeyde olduğu tespit edilmiştir. Araştırmada mantar yönetim yaklaşımının, örgütsel bağlılık üzerindeki etkisinin tespitine yönelik uygulanan regresyon analizi sonuçlarına göre ilgili değişkenler arasında düşük düzeyde bir etkinin olduğu tespit edilmiştir. Araştırmanın literatürde yeni gündeme gelmeye başlayan bir araştırma olması ve özellikle turizm sektöründe daha önce benzer bir araştırmaya ulaşılamaması sebebiyle özgün bir yönü olduğu, ilerideki araştırmalar ve literatür için önemli bir kaynak teşkil edeceği düşünülmektedir. Anahtar Kelimeler: Mantar Yönetimi, Örgütsel Bağlılık, Turizm Sektörü, Yönetim. Mushroom Management is an approach which has especially recently been mentioned in the literature. In the management literature, this approach means that managers generally do not want to be questioned and criticized by employees, and keep the knowledge and experience in a single center. Just like it is the case in natural mushroom cultivation, the Mushroom Management Approach is likened to harvesting by providing enough heat and air after leaving mushrooms in a dark environment. In this context, managers are expected to work without sharing important information and experience by making their subordinates feel that they are considered important. In brief, the managers who adopt the mushroom management approach do not give their employees the opportunity to question and comment on information related to production and create new ideas. This management approach has come to the agenda in areas like education, health and tourism in recent years. In this respect, it must be considered that there is the possibility of fulfilling the responsibilities as a result of the perception of organizational commitment of the employees, as well as the possibility of not fulfilling these responsibilities in the enterprise in case the Mushroom Management Approach is applied. In this study, the purpose is aimed to determine whether the Mushroom Management Approach, which is considered to be applied to individuals who work in tourism enterprises, has an effect on organizational commitment or not. In this respect, questionnaires were applied to a total of 353 employees who worked at hotels. The effect of the organizational commitment of the participants and Mushroom Management Approach was determined with the Regression Analysis. According to the results of the study, it was determined that the perceptions of organizational commitment of the employees and Mushroom Management Approach were at moderate levels. According to the results of the Regression Analysis that was applied to determine the effect of Mushroom Management Approach on organizational commitment in the study, it was determined that there was a low level effect among the variables in question. It is considered that the study has a unique side because it is a new study in the literature, a similar study has not been conducted before especially in the tourism sector, and it will be an important source for future studies and for the literature. Keywords: Mushroom Management, Organizational Commitment, Tourism Sector, Management.
URI
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=Mir2lXQK1dkmQ9Ige3PZbq_9dU3EBJer9rqLfuqKsRRK08xm8r61LgZdIOeneP1Mhttps://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/EkGoster?key=6ZtRe5rnHrr74rjfYBQv_qHfV8w_LPjdDS0eC6MlJRcKyWzqjO4fFjTnofif3QBo
https://hdl.handle.net/20.500.12440/2717
Collections
- Tez Koleksiyonu [611]
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Konaklama işletmelerinde yönetim muhasebesi uygulamalarını tespit etmeye yönelik bir çalışma
Sarı, Mustafa (Gümüşhane Üniversitesi, 2012)Turizm dünyada olduğu gibi Türkiye'de de büyük bir hızla gelişim gösteren ve buna bağlı olarak diğer sektörleri de etkileyerek gelişmelerinde öncü rol oynayan geniş bir sektör haline gelmiştir. Konaklama işletmelerinin ... -
Uzungöl bölgesinde sürdürülebilir turizm gelişimi: Sürdürülebilir turizm göstergeleri bağlamında nitel bir araştırma
Kılıç, Melek (Gümüşhane Üniversitesi, 2020)Trabzon ili Çaykara ilçesine bağlı bulunan Uzungöl, günümüzde önemli bir turizm destinasyonu olarak karşımıza çıkmaktadır. Uzungöl, turizm faaliyetlerinin 35-40 yıl gibi kısa bir süre içerisinde büyük artış gösterdiği bir ... -
Turizm sektöründe hizmet hatası telafi stratejileri, hizmet kalitesi algısı ve kurumsal imaj algısı arasındaki ilişkiye yönelik bir araştırma
Akdu, Serap (Gümüşhane Üniversitesi, 2017)İşletmelerin yaşanan yoğun rekabet şartlarında varlıklarını devam ettirebilmeleri için değişen müşteri isteklerini karşılayabilmeleri gerekmektedir. Bu amaçla işletmelerin, müşteriler için önemli olan hizmet kalitesi, ...