Kitap kapağı tasarımının tüketici satın alma niyetine olan etkisi: Konjoint analizi uygulaması
Access
info:eu-repo/semantics/openAccessDate
2021Access
info:eu-repo/semantics/openAccessMetadata
Show full item recordAbstract
Bu tez çalışmasının amacı, ambalaj tasarımının tüketici satın alma niyetine etkisinin konjoint analizi yardımı ile belirlenmesidir. Ancak daha derine inildiğinde çalışmamızda toplum ve bireysel gelişimin temel taşı olan kitaplar üzerine yoğunlaşılmıştır. Bu araştırmada kitapların ambalajı olan kitap kapaklarının tasarımının tüketici satın alma niyetine olan etkisine yönelik bilgi üretmek hedeflenmiştir Bunun yanı sıra, aynı kitapların birçok yayın evinde farklı tasarımlarla basılmasından dolayı tüketicilerin kitapları satın alma niyetine girdiklerinde bu tasarım unsurlarının tüketicinin kararında etkili olup olmadığı araştırılmak istenmiştir. Literatür incelendiğinde konjoint analizi ve ambalaj ile ilgili birçok araştırma yapılmış olsa bile, böylesine önemli bir alan olan yayın sektöründe yani kitaplar üzerinde çok yetersiz sayıda çalışmanın olması çalışma konusunun belirlenmesinde önemli bir etken olmuştur. Çalışmanın bağımsız değişkenleri boyut, renk ve grafik tasarım olarak belirlenmiştir. Değişken ve düzeyler belirlenirken, kitap satın alma niyetinde olan tüketicilerin, temelde en çok dikkat edeceği tasarım unsurları üzerine düşünülmüş, birkaç katılımcı ile sözlü görüşmeler yapılmış ve farklı sektörlerde aynı konu üzerinde yapılan çalışmalar incelenmiştir. Çalışma 572 tüketiciye online anket yöntemi ile uygulanmıştır ve elde edilen veriler konjoint analizi kullanılarak analiz edilmiştir. Yapılan analizler sonucunda ise, en yüksek fayda değerine sahip olan faktör, renk faktörü olarak bulunmuştur. Fayda değeri en yüksek olan düzeyler ise, sözsel uyarıcı, genel boy, turuncu renktir. Elde edilen sonuçlarda rengin tüketici satın alma niyetine etkisi çok fazla iken, boyut ve grafik tasarım faktörlerinin daha azdır. The purpose of this thesis is to determine the effect of packaging design on consumer purchase intention by using conjoint analysis. In fact, our study focused on books that are the cornerstone of society and individual development. In this research, it was aimed to produce information about the effect of book cover design on consumer purchase intention. In addition, since the same books are published with different designs in many publishing houses, it was aimed to investigate whether these design elements are effective in the decision of the consumer when consumers intend to buy the books. When the literature is examined, even if there are studies have been done on conjunct analysis and packaging, the fact that the number of inquiries focusing on books are very insufficient. Therefore, this thesis focuses on the role of book cover packaging design on consumer purchase behavior. In this regard, the variables of the study are determined as size, color and graphic design of books. While determining the variables and levels, the design elements that the consumers who intend to buy the books will pay the most attention were considered. In addition, oral interviews were made with several participants and studies on the same subject in different sectors were examined by the researcher. The study was applied to 572 consumers with the online questionnaire method and the data obtained were analyzed using conjoint analysis. As a result of data analysis, the factor with the highest benefit value was found to be the color factor. The levels with the highest utility value are verbal stimulus, general height, and orange color. According to the findings, while the effect of color on consumer purchase intention is high, the effect of size and graphic design factors are low.
URI
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=fl0Kw4p1rmMDotyKRdYv1PbmgGEHxcHrzQD-68nb1RgLT6oAaVov5xgzQ0sJcsoChttps://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/EkGoster?key=6ZtRe5rnHrr74rjfYBQv_h0b7cjSXUzsujClqfmrJ3TB2kdxGerv-bvd5MnRzDJj
https://hdl.handle.net/20.500.12440/2546
Collections
- Tez Koleksiyonu [611]