Gelişmiş Arama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.authorÜnal, Ayşe
dc.contributor.authorAydın, Metin Mutlu
dc.contributor.authorSaplıoğlu, Meltem
dc.date.accessioned2021-11-09T20:05:06Z
dc.date.available2021-11-09T20:05:06Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.issn1308-6693
dc.identifier.issn1308-6693
dc.identifier.urihttps://doi.org/10.21923/jesd.412215
dc.identifier.urihttps://app.trdizin.gov.tr/makale/TXpJM056UXdNQT09
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12440/5361
dc.description.abstractTeknolojik gelişmeler ve beraberinde getirdiği geniş iletişim olanakları, insanların çevrelerinde ortaya çıkan olayları algılama ve bu olaylar üzerine yorum yapabilme olanağını artırmaktadır. Bilgiler, sosyal medya platformları ile hızlı ve evrensel düzeyde yayılmakta; kısa süre içerisinde insanların bu içeriklere yorum yapıp kendi görüşlerini ifade edebilmelerine olanak sağlamaktadır. Sosyal medyanın bilgiyi kitlelere kolay ulaştırması ve grup kurma olanağı sunması; insanların belirli konularda bu tür mecralarda yaygın şekilde örgütlenmesini sağlamaktadır. Bu çalışma kapsamında, Ülkemizde ve Dünya’da yaygın olarak kullanılan sosyal medya platformlarından Facebook’un trafikle ilgili birçok konuda sürücüler tarafından kullanımı ve kentiçi ulaşımda etkileri incelenmeye çalışılmıştır. Bu amaçla ilk aşamada Türkiye’de 81 ilde kurulan ve hızla yayılan Facebook “Trafik” gruplarının üye sayısı üzerinde etkili parametreler araştırılmıştır. Gruplardaki güncel kullanıcı sayıları tespit edilmiş; üye sayıları, incelenen illerle ilgili parametrelerin etkisi, Adaptif Ağ Tabanlı Bulanık Çıkarım Sistemi (Adaptive Network Fuzzy Inference System, ANFIS) ile modellenip tahmin edilmiştir. İkinci aşama olarak, grup sayısında yaşanan artışın trafik kazaları ve cezaları üzerindeki etkisi korelasyon analizi ile incelenmiştir. Bağımlı (Facebook “Trafik” grup üye sayısı) ve bağımsız (eğitim düzeyi oranı, çalışan oranı, motorlu taşıt oranı ve ehliyetli sürücü oranı) değişkenler arasındaki ilişkiyi inceleyebilmek amacıyla korelasyon analizi yapılmış ve regresyonun açıklama gücü 0,77 olarak elde edilmiştir ANFIS analizinde 62 il için belirlilik katsayısı R2=0,90 olarak tahmin edilmiştir. İkinci aşamada, sosyal medya kullanımı ile trafik ceza sayılarında ve trafik kaza sayılarında bir değişim olup olmadığı araştırılmıştır; trafik ceza ve kaza sayıları üzerindeki etki için daha detaylı mekânsal verilere ihtiyaç duyulduğu, gelecekte yapılacak çalışmalarda kaza olan kesimlerdeki sosyal paylaşım verilerinin toplanarak incelenmesi gerektiği görülmüştür.en_US
dc.description.abstractTechnological developments and wide communication possibilities increase the possibility of people perceive and criticize the events that occur in their environment. Particularly, events are spreading rapidly and universally through social media platforms which allow people to comment on their content and express their opinions in a short period of time. Social media platforms widely used in Turkey and world and they allow people to create and organize social media groups in different subjects for easy communication and information. In this study, social media platforms that are widely used in our country and in the world, Facebook's use of drivers in many aspects of traffic and their impact on urban transportation has been examined. For this purpose, effective parameters on “Traffic-Radar'' group member numbers in Facebook, that are established in 81 cities in Turkey, have been examined and the current number of users in the groups were determined. Then, the effective parameters on group member numbers related to the cities have been modeled by using Adaptive Network- Based Fuzzy Inference System (ANFIS). As a second step, the increase in the number of groups was investigated by the correlation analysis between traffic accidents and the effects on the punishments. With ANFIS analysis, the coefficient of determination for 62 cities were estimated as R2 = 0.90. Correlation analysis is also performed in order to examine the relationship between dependent (number of members for "Traffic-Radar" Facebook group) and independent variables (Education level ratio, Employee ratio, Motor vehicle ratio and Licensed driver ratio) and coefficient of determination value for the regression analysis has been obtained as 0.80. According to the results of the analysis, motor vehicle ratio (number of vehicles per person) are found to be the most effective parameter on the number of members of Facebook "Traffic-Radar" group and it was determined that there is a positive and significant relation between them at a high level (r = 0.777). The use of social media has examined whether there has been a change in traffic fines and traffic accident numbers; it is necessary to carry out a more detailed study on the effects of traffic fines and accidents.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.relation.ispartofMühendislik Bilimleri ve Tasarım Dergisien_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectBilgisayar Bilimleri, Yapay Zekaen_US
dc.subjectBilgisayar Bilimleri, Sibernitiken_US
dc.subjectBilgisayar Bilimleri, Donanım ve Mimarien_US
dc.subjectBilgisayar Bilimleri, Bilgi Sistemlerien_US
dc.subjectBilgisayar Bilimleri, Yazılım Mühendisliğien_US
dc.subjectBilgisayar Bilimleri, Teori ve Metotlaren_US
dc.subjectİnşaat ve Yapı Teknolojisien_US
dc.subjectEnerji ve Yakıtlaren_US
dc.subjectMühendislik, Biyotıpen_US
dc.subjectMühendislik, Kimyaen_US
dc.subjectİnşaat Mühendisliğien_US
dc.subjectMühendislik, Elektrik ve Elektroniken_US
dc.subjectÇevre Mühendisliğien_US
dc.subjectMühendislik, Jeolojien_US
dc.subjectEndüstri Mühendisliğien_US
dc.subjectİmalat Mühendisliğien_US
dc.subjectMühendislik, Makineen_US
dc.subjectGıda Bilimi ve Teknolojisien_US
dc.subjectJeokimya ve Jeofiziken_US
dc.subjectJeolojien_US
dc.subjectYeşil, Sürdürülebilir Bilim ve Teknolojien_US
dc.subjectMalzeme Bilimleri, Biyomalzemeleren_US
dc.subjectMalzeme Bilimleri, Seramiken_US
dc.subjectMalzeme Bilimleri, Özellik ve Testen_US
dc.subjectMalzeme Bilimleri, Kaplamalar ve Filmleren_US
dc.subjectMalzeme Bilimleri, Kompozitleren_US
dc.subjectMalzeme Bilimleri, Tekstilen_US
dc.subjectMaden İşletme ve Cevher Hazırlamaen_US
dc.subjectNanobilim ve Nanoteknolojien_US
dc.subjectRobotiken_US
dc.subjectTelekomünikasyonen_US
dc.subjectTaşınım Bilimi ve Teknolojisien_US
dc.titleTÜRK SÜRÜCÜLERİN FACEBOOK SOSYAL PAYLAŞIM SİTESİNİ TRAFİK BİLGİLENDİRME AMACIYLA KULLANIMI ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMAen_US
dc.title.alternativeA RESEARCH ON THE USE OF TURKISH DRIVERS' FACEBOOK SOCIAL SHARING SITE FOR TRAFFIC INFORMATIONen_US
dc.typearticleen_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanıen_US
dc.departmentGümüşhane Üniversitesien_US
dc.identifier.volume6en_US
dc.identifier.issue2en_US
dc.identifier.startpage354en_US
dc.contributor.institutionauthor[Belirlenecek]
dc.identifier.doi10.21923/jesd.412215
dc.identifier.endpage364en_US


Bu öğenin dosyaları:

DosyalarBoyutBiçimGöster

Bu öğe ile ilişkili dosya yok.

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster